Καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους
Christos Ioannidis
Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.

Ονομάζομαι Χρήστος Ιωαννίδης. Κατάγομαι από την Καβάλα, έχω τελειώσει ΤΕΦΑΑ (Γυμναστική Ακαδημία) στη γειτονική μας Βουλγαρία με ειδικότητα αλπικό σκι-χιονοδρομία. Το 2003 βρέθηκα στον Πολύγυρο Χαλκιδικής και ξεκίνησα με το σύλλογο “Αριστοτέλη” Πολυγύρου, ενόργανη και τραμπολίνο βοηθώντας τα τμήματα των νηπίων ως ειδικευόμενος στην αρχή, για να βοηθήσω λίγο στην εξέλιξη του συλλόγου.

Πως γίνατε προπονητής τραμπολίνου;

Το 2006 έγινε η πρώτη σχολή τραμπολίνο στην Ελλάδα, την παρακολούθησα και πήρα το πτυχίο του προπονητή τραμπολίνο Γ κατηγορίας και από τότε ασχολούμαι ως προπονητής τραμπολίνο και κατ’ επέκταση, προπονητή της ενόργανης γυμναστικής, όμως με το μαζικό αθλητισμό της ενόργανης γυμναστικής.

Πως προέκυψε το τραμπολίνο και η ενόργανη γυμναστική;

Η ανάγκη για τη στελέχωση του συλλόγου και την καλύτερη οργάνωση του, με έφερε σε επαφή, εντελώς τυχαία, με τον τότε πρόεδρο, κύριο Πέτρο Μπανάβα, ο οποίος μου ζήτησε, αν έχω τη διάθεση, να ασχοληθώ με το σύλλογο και σιγά σιγά να χτίσουμε κάτι παραπάνω από αυτό που προϋπήρχε. Το θεώρησα πολύ καλή ιδέα μιας και ήταν πάνω στον τομέα μου, αν όχι για την ενόργανη, για το τραμπολίνο ως γυμναστής, και σταδιακά αναπτύξαμε το σύλλογο και το άθλημα.

Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να ξεκινήσει την άθληση και ειδικότερα την ενασχόληση με την ενόργανη γυμναστική ή το τραμπολίνο;

Εμείς, στο σύλλογο μας, ξεκινάμε από τα 4 έτη για τα κορίτσια και τα 5 έτη για τα αγόρια. Δηλαδή, τα παιδιά με το που θα πάνε στα νήπια, θεωρούμε σκόπιμο να μπούνε και στο χώρο του γυμναστηρίου για να αρχίσουν σιγά σιγά να καταλαβαίνουν πως πρέπει να λειτουργούν. Όπως για παράδειγμα, στο νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο κατ’ επέκταση. Οπότε αυτή η ηλικία είναι κατάλληλη, καθώς γίνεται η αποδέσμευση του παιδιού από το σπίτι, άρα μπορεί να ενταχθεί και σε έναν σύλλογο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στην ενόργανη και το τραμπολίνο.

Τι προσφέρουν τα συγκεκριμένα είδη άθλησης στην υγεία,ψυχολογία,σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών;

Εμείς, σε αυτές τις ηλικίες, έχουμε ένα πλεονέκτημα. Επειδή οι κινήσεις ενός παιδιού-νηπίου μοιάζουν πολύ με τη γυμναστική που κάνουμε στο γυμναστήριο, δηλαδή με τη φύση της ενόργανης γυμναστικής, είμαστε πολύ κοντά σε αυτό που θέλει ένα παιδάκι. Τα βασικά οφέλη ως προς το παιδί είναι, σε πρώτη φάση, η κοινωνικοποίηση του και η πειθαρχία που αποκτά μέσα από τους κανόνες που βάζουμε. Όσον αφορά το σώμα του, η κινητικότητα του, δηλαδή αρχίζει να μαθαίνει λίγο το σώμα του, πως κινείται και πως μπορεί να το γυμνάσει μεγαλώνοντας.

Ο Αθλητικός Όμιλος Αριστοτέλη μετράει πολλά μετάλλια και διακρίσεις που κάθε χρόνο πολλαπλασιάζονται. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένα παιδί για να ασχοληθεί με τον αθλητισμό σε αγωνιστικό επίπεδο;

Αρχικά, χαίρομαι που τα ξεχωρίζεις, είναι τελείως διαφορετικός ο αγωνιστικός αθλητισμός από το μαζικό αθλητισμό. Εγώ θα μιλήσω όσον αφορά το τραμπολίνο. Για τον πρωταθλητισμό, το παιδί που θα ξεχωρίσει στα μάτια μου, πρέπει να έχει αυτό που λέμε “το χάρισμα”. Δηλαδή θα το καταλάβεις μόλις ανέβει στο τραμπολίνο και πηδήξει ψηλά χωρίς να φοβάται, είναι πολύ σταθερό όταν πηδάει, καταλαβαίνει όταν του λες τι να κάνει σε απλή μορφή, είναι χαμηλό σε ύψος, με λίγα κιλά, έχει την ευλυγισία που χρειάζεται και την απαραίτητη δύναμη. Αυτά είναι προϋποθέσεις για να ασχοληθεί ένα παιδάκι με το τραμπολίνο και κατ’ επέκταση με την ενόργανη, γιατί αυτά τα δυο είναι πολύ κοντά. Δηλαδή το παιδί ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε μπορεί να βρεθεί και κάποιο παιδί αργότερα το οποίο θα δεις ότι μπορείς να επενδύσεις πάνω σε αυτό και να το βάλεις σε αυτή τη διαδικασία. Γιατί είναι μια διαδικασία αρκετά επίπονη και πρέπει να είναι προσανατολισμένο σε αυτό το στόχο, δηλαδή, στον αγωνιστικό αθλητισμό.

Μέχρι ποια ηλικία μπορεί να ασχολείται ένα παιδί με την ενόργανη γυμναστική και το τραμπολίνο σε αγωνιστικό και μη αγωνιστικό επίπεδο;

Σε αγωνιστικό επίπεδο συνήθως, τα παιδιά πηγαίνουν έως την τρίτη λυκείου. Εκεί που τελειώνουν, δηλαδή το σχολείο και περνάνε σε κάποια σχολή αν αυτός είναι ο δρόμος τους, εκεί σταματάει και ο αγωνιστικός αθλητισμός. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχουνε υποδομές, έτσι ώστε το παιδί μετά τα 18, να ασχοληθεί σοβαρά και να ανταγωνιστεί αθλητές επιπέδου. Οπότε το ποσοστό του 99% των παιδιών, σταματάνε κατά την ενηλικίωση τους. Τα περισσότερα παιδιά, όπως βλέπω όλα τα χρόνια που ασχολούμαι με το άθλημα, στη βόρειο Ελλάδα κυρίως, σταματάνε περίπου στην ηλικία των 14 με 15 ετών. Ουσιαστικά, μπαίνοντας στη εφηβεία, κι αυτό επειδή αφενός δεν υπάρχουν κατάλληλες υποδομές ώστε να τους δώσουμε κίνητρο αλλά και γιατί κουράζει όλο αυτό. Επειδή το παιδάκι ξεκινάει πολύ νωρίς, όπως είπαμε και πριν, σε ηλικία 4 με 5 ετών, ως τα 14 με 15 έτη, είναι ένας φτασμένος αθλητής και είναι λίγο δύσκολο να κρατηθεί, διότι θα πρέπει να ανεβαίνει συνέχεια επίπεδο και αυτό είναι λίγο δύσκολο να πραγματοποιηθεί στις δικές μας συνθήκες. Το ίδιο ισχύει κατ’ επέκταση και για την ενόργανη. Φαντάσου, πως οι αθλητές που στελεχώνουν τις εθνικές ομάδες, είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού. Κι αυτοί, συνεχίζουν επειδή έχουν την οικονομική δυνατότητα και κάποιους σπόνσορες. Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι ο αγωνιστικός αθλητισμός στην Ελλάδα, στο τραμπολίνο και στην ενόργανη, τελειώνει στην καλύτερη περίπτωση στην τρίτη λυκείου και στις περισσότερες περιπτώσεις στο γυμνάσιο. Τώρα, όσον αφορά το μαζικό αθλητισμό, εμείς ασχολούμαστε κυρίως με τις μικρές ηλικίες. Δηλαδή ένα παιδάκι που θα ρθει σε εμάς, θα γυμναστεί, θα δέσει το σώμα του, θα πάρει όλα τα θετικά της άσκησης, κυρίως δύναμη, ευλυγισία και συγχρονισμό κινήσεων. Όταν φτάσει όμως στην ηλικία των 10 έως 12 ετών, πιστεύουμε πως θα ήταν καλύτερο να ακολουθήσει έναν άλλο δρόμο, ένα αερόβιο άθλημα, δηλαδή στίβο, αθλοπαιδιές, που θα του ταιριάζει και καλύτερα γιατί μεγαλώνοντας είναι πιο κοντά στη φύση των εφήβων και των νεανίδων αυτά τα αθλήματα. Εμείς δηλαδή ασχολούμαστε περισσότερο με τις μικρότερες ηλικίες.

Πώς προέκυψε η ιδέα των μαθημάτων κολύμβησης;

Με τον ίδιο τρόπο ξεκίνησε κι αυτή η ιδέα για το “Παιδί και κολύμβηση”. Εντελώς τυχαία κι αυτό. Με συνάντησε ο τότε διευθυντής του δημοτικού σχολείου της Ορμύλιας και επειδή έχω και το πτυχίο του ναυαγοσώστη, στο παρελθόν υπήρξα ναυαγοσώστης για πολλά χρόνια. Μου ζήτησε, αν μπορούμε να κάνουμε κάποια μαθήματα κολύμβησης, σε πειραματικό στάδιο, για τα παιδιά της πέμπτης και έκτης δημοτικού στη θάλασσα, μιας και δεν υπάρχει κολυμβητήριο εδώ κοντά. Έκρινα πως ήταν μια πολύ καλή ιδέα και αξίζει τον κόπο να το επιχειρήσουμε. Ξεκινήσαμε τους καλοκαιρινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο με τα παιδάκια και αυτό καθιερώθηκε να γίνεται κάθε χρόνο, εδώ και 20 χρόνια. Φέτος κλείνουμε και 20 χρόνια ενόργανης και τραμπολίνο, από το 2003 έως 2023.

Σε ποιες παραλίες γίνονται τα μαθήματα;

Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων της Ορμύλιας, διεξάγει τα μαθήματα στα Ψακούδια. Ο σύλλογος γυναικών Καλυβών, στις Καλύβες και ο σύλλογος “Απάμεια” στα Νέα Μουδανιά. Και φέτος ξεκίνησα και με το δημοτικό σχολείο της Νικήτης στην παραλία της Νικήτης.

Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να παρακολουθήσει μαθήματα κολύμβησης;

Επειδή τα μαθήματα είναι ομαδικά, βάζουμε ένα όριο τα 5 έτη. Αυτό φυσικά είναι συν πλην, δηλαδή βλέπεις το παιδί κατά πόσο μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημα της κολύμβησης, γιατί μιλάμε για θάλασσα, κατά πόσο δηλαδή μπορεί να αντιληφθεί αυτά που θέλεις να του περάσεις και επειδή είναι ομαδικά τα αθλήματα, αποτελούνται από 6 ή 8 ή 10 παιδιά, καλό είναι να έχει κλείσει τα μεγάλα νήπια και μετά να ξεκινάει. Φυσικά γίνονται και ιδιαίτερα μαθήματα όπου κατά περίπτωση μπορούμε να πέσουμε και σε ηλικίες.

Τι προσφέρει η κολύμβηση σα μορφή άσκησης και πόσο απαραίτητη είναι η κολύμβηση σαν γνώση για ένα παιδί και έναν ενήλικα αντίστοιχα;

Η κολύμβηση είναι μια εξαιρετική μορφή άσκησης, η οποία λειτουργεί σαν ένα “όπλο” που δίνουμε στα παιδιά για να γυμναστούν και να αξιοποιήσουν τις υπέροχες θάλασσες που έχουμε. Η κολύμβηση γυμνάζει όλο το σώμα και κυρίως τους πνεύμονες, την καρδιά και σε δεύτερη φάση το μυοσκελετικό σύστημα. Το πιο βασικό όμως είναι, μιας και μιλάμε για παιδιά, ότι μαθαίνουνε να κολυμπάνε. Το θέμα του πνιγμού είναι πολύ σημαντικό και επειδή στις περιοχές μας οι ηλικιωμένοι δε γνωρίζουν να κολυμπάνε, δε μπορούν και να μεταδώσουν τις βασικές γνώσεις της κολύμβησης κατά συνέπεια, αυτό που γίνεται είναι πάρα πολύ σημαντικό. Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θεωρώ πως είναι πολύ πιο βασική η γνώση της κολύμβησης ακόμη και από το τραμπολίνο και την ενόργανη. Είναι πολύ βασικό για τα παιδιά σε αυτή την ηλικία να μάθουν να κολυμπούν και για τη δική τους ασφάλεια μέσα στο νερό και για να χρησιμοποιήσουν αυτό το είδος άσκησης μεγαλώνοντας. Είναι μια υπέροχη άσκηση και πλέον γνωρίζουμε τα θετικά της θάλασσας, πόσο μας χαλαρώνει, πως μας ξεκουράζει, πόσο μας γυμνάζει και δεν κοστίζει, μπορούμε ανά πάσα στιγμή να ασκηθούμε στη θάλασσα.

Μέχρι ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να παρακολουθεί μαθήματα κολύμβησης;

Δεν υπάρχει ηλικία. Εγώ, για παράδειγμα, επειδή κολυμπάω και με παιδιά γυμνασίου στα τελευταία τμήματα, κολυμπάμε όλοι μαζί σε στυλ προπόνησης. Κατά συνέπεια, όσο υπάρχει διάθεση να ασχοληθεί, μπορεί να ξεκινήσει από την πρώτη δημοτικού έως και τις πρώτες τάξεις του γυμνασίου άνετα.

Και κάπου εδώ φτάσαμε στο τέλος και θα ήθελα πολύ να σας ευχαριστήσω για το χρόνο που μας αφιερώσατε και τις γνώσεις που μοιραστήκατε μαζί μας.

Κι εγώ θέλω να σας ευχαριστήσω για αυτή τη δυνατότητα που μου δώσατε, να πω κάποια πράγματα για εμένα και για το τι γίνεται εδώ στην περιοχή μας.